Actueel

Van gepersonaliseerd leren tot kansengelijkheid: Schoolinfo is actief op verschillende terreinen en werkt aan diverse onderwijsthema’s. De onderstaande artikelen geven weer waar Schoolinfo op dit moment mee bezig is.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Schoolinfo? Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Hoe zorg je voor anderhalve meter afstand als de school na 1 juni weer open mag? Organisatorisch, maar ook pedagogisch en didactisch komt er veel op de scholen af. Vier schoolleiders gingen er via Teams over in gesprek. Lees welke ideeën ze hebben en w …

24 – 04 – 20 Bekijk

Het Merlet College in Cuijk ligt in een regio die een brandhaard van de corona-epidemie is. Dat laat niemand onberoerd. Een aangepast ritme in de schooldag helpt leraren en leerlingen om mentaal in balans te blijven, vertelt adjunct-directeur Willem van den Kieboom.

24 – 04 – 20 Bekijk

Afgelopen week startte het webinar ‘Leerlingen coachen op afstand’. Didactisch coachen kan in deze situatie veel opleveren, vertelden Mathijs Drummen en Gijs van Hout van het Montessori College vmbo Nijmegen.

23 – 04 – 20 Bekijk

Op locatie !mpulse van OSG Piter Jelles bepalen de leraren zelf in welke vorm ze de laatste schoolexamens afnemen. Dat doen ze mondeling of digitaal en sowieso op afstand. Ook maakten ze een toetsprotocol om fraude te voorkomen.

22 – 04 – 20 Bekijk

Eindexamenleerlingen van Pieter Groen in Katwijk begonnen op 6 april met de laatste schoolexamens. De school schrapte zo veel mogelijk niet-verplichte eindtermen uit het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en neemt de toetsen op afstand en in alternatieve vormen af.

21 – 04 – 20 Bekijk

Meer dan de helft van de vakken van PrO De Baander uit Amersfoort zijn praktijkgerichte vakken. Hoe geef je dit soort vakken op afstand? En hoe houd je leerlingen en hun ontwikkeling in beeld?

20 – 04 – 20 Bekijk

Nu de scholen dicht zijn, heb je als leraar te maken met veel uitdagingen. Hoe geef je leerlingen zo veel mogelijk van de benodigde kennis en vaardigheden mee dit schooljaar, zonder dat je hen én jezelf overvraagt? Lees de tips en handvatten die Herman Rigter gaf in het webinar ‘Lesgeven op afstand met behulp van leerdoelen’.

19 – 04 – 20 Bekijk

Zicht houden op de vorderingen van je leerlingen is niet makkelijk als je op afstand lesgeeft. Leraren Mike, Corneline en Wendy van het Oostvaarders College in Almere zetten – waar mogelijk – formatief leren in om te achterhalen waar de leerling staat in het leerproces. Ze delen hun tips.

16 – 04 – 20 Bekijk

Begin dit schooljaar was het zover voor het Greijdanus Meppel: na een aantal jaar ontwikkelen en uitproberen, voerde de school een 80-minutenrooster in. En toen kwam de corona-crisis. Tegen de verwachting in, blijkt het 80-minuten rooster juist nu een uitkomst. De school grijpt de goede voorbeelden die ontstaan tijdens het afstandsonderwijs aan om de onderwijsontwikkelingen juist te versterken. Lees hoe ze dat doen.

15 – 04 – 20 Bekijk

In aflevering 4 blijven we na met vo-leraren Jasper Rijpma, Rolf de Jong en Dennis Goedbloed en praten we met hen over drie thema’s die van belang zijn bij afstandsonderwijs.

14 – 04 – 20 Bekijk

Door de beperkende maatregelen vinden vrijwel alle schoolexamens op het OSG de Hogeberg op Texel de komende periode digitaal plaats. Rector Corrie Eriks vertelt hoe zij dit samen met het lerarenteam aanpakt en hoe zij fraude bij toetsing op afstand voorkomen.

14 – 04 – 20 Bekijk

De geplande examenvoorstelling werd door de corona-maatregelen afgelast, maar dramadocent Eline Janssen kwam met een alternatief. Samen met haar leerlingen zette zij in amper drie weken tijd een digitale voorstelling op touw in Google Meet. Lees haar ervaringen.

10 – 04 – 20 Bekijk

Leerlingen van het Dr. Nassau College in Norg missen elkaar, de school én de leraren. Daarom stimuleert de school op allerlei manieren – via digitale pauzes, een pubquiz en gezamenlijke opdrachten – de sociale interactie.

09 – 04 – 20 Bekijk

De maatregelen rondom de verspreiding van het coronavirus gooien de dagelijkse praktijk van scholen flink ondersteboven. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Rector Astrid Buijs van het Picasso Lyceum vertelt wat deze situatie vraagt van haar rol als schoolleider en welke kansen deze situatie oplevert.

08 – 04 – 20 Bekijk

Leren op afstand is de nieuwe realiteit. Maar waar de ene leerling volop steun en aandacht van de ouders krijgt, staat de ander er grotendeels alleen voor. Academie Tien startte een buddyproject om gelijke kansen te bevorderen.

07 – 04 – 20 Bekijk

Leerlingen op het Minkema College willen meer digitale lessen, meer overzicht en meer interactie. Dat blijkt na twee enquêtes onder leerlingen en ouders over het afstandsonderwijs. Met de uitkomsten voert de school verbeteringen door.

06 – 04 – 20 Bekijk

Het centraal examen gaat niet door en dat plaatst scholen voor een nieuwe uitdaging. Lees hoe vmbo-school Het Element in Amersfoort leerlingen met het schoolexamen naar een succesvolle afronding begeleidt.

02 – 04 – 20 Bekijk

Leraren van het Griftland College in Soest zitten in hun tweede week online lesgeven. Hoe pakken ze het aan en wat zijn hun tips? En hoe reageren leerlingen?

01 – 04 – 20 Bekijk

Juist in een tijd als deze zijn coachgesprekken met leerlingen misschien wel belangrijker dan ooit. Leerlingen willen gezien worden en met een coachgesprek op afstand kun je er ook voor hen zijn. Lees hoe het Picasso Lyceum uit Zoetermeer dit aanpakt.

31 – 03 – 20 Bekijk

Docent aardrijkskunde Roy Helmerhorst maakt wekelijks inhoudelijke video’s op zijn YouTube-kanaal voor zijn leerlingen. Met het eindexamen in zicht zet hij nu een (digitale) stap extra. “Examenleerlingen mogen niet de dupe worden van deze situatie.” Hier deelt hij zijn tips.

26 – 03 – 20 Bekijk

Docent wiskunde Bart Vercauteren deed het afgelopen jaar al ervaring op met lesgeven op afstand in de Extended Classroom. Welke ervaringen komen hem goed van pas nu opeens alle lessen digitaal moeten?

25 – 03 – 20 Bekijk

Plan niet teveel in één les en gebruik bestaand lesmateriaal: deze tips vind je in het overzicht voor digitaal lesgeven van SOML. Lees de beste tips uit binnen- en buitenland.

23 – 03 – 20 Bekijk

Op het Comenius College in Hilversum krijgen leraren de vrijheid om zelf in te vullen op welke manier ze onderwijs op afstand geven nu de school (grotendeels) gesloten is. De school maakte een aantal lesbrieven en instructies om de leraren op weg te helpen.

19 – 03 – 20 Bekijk

Op het Griftland College in Soest zijn leraren aan de slag met online lesgeven. Je vindt hier al hun lesideeën en handige tools op een rij.

18 – 03 – 20 Bekijk

In aflevering 3 blijven we na met Camyre de Adelhart Toorop. Camyre is schoolleider op Spring High in Amsterdam. Spring High is officieel een 10-14-school, maar heeft de ambitie om er te zijn voor alle leerlingen.

10 – 03 – 20 Bekijk

Op 8 april wordt door het platform ‘De Onderwijsverslimmers’ een avond georganiseerd waarin oplossingsgericht denken over werken in het onderwijs en de kracht van de leraar centraal staat.

10 – 03 – 20 Bekijk

Je hebt na een aantal jaar voor de klas de basis wel onder de knie. Op dat moment komt bij veel jonge leraren de vraag op wat een volgende uitdaging kan zijn. Daarom organiseerde Schoolinfo een tweedaagse, speciaal voor jonge leraren.

20 – 02 – 20 Bekijk

In deze podcast een interview met Anke Swanenberg. Anke was docent Nederlands op het Liemers College, nu is ze coach op de Agora afdeling van hetzelfde Liemers én ze is toetsdeskundige in opleiding (bijna afgerond).

Bekijk

Niet elke ouder kan bijles betalen. Op de HBM maken de leerlingen hun huiswerk op school waardoor ze, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond, evenveel kans hebben op het behalen van hun diploma.

22 – 01 – 20 Bekijk

In deze podcast ‘Nablijven met …’ een interview met Tim Surma, voormalig vo-docent en nu onderzoeker bij de Thomas Moore hogeschool in Mechelen. Tim doet onderzoek naar effectieve didactiek.

16 – 12 – 19 Bekijk

Scholen zijn op zoek naar manieren om het schoolexamen op schooleigen wijze in te vullen. Hoe geef je het schoolexamen op jouw school op zo’n manier vorm dat het aansluit bij de onderwijsvisie van jouw school?

27 – 11 – 19 Bekijk

De Facebookpagina van Leerling 2020 heeft vanaf nu een nieuwe naam: Ruimte voor leren.

09 – 10 – 19 Bekijk

Edualdo is het professionele online lerarennetwerk voor al je vragen over onderwijs. Sluit je aan.

30 – 09 – 19 Bekijk

Op 9 en 10 januari organiseert Schoolinfo de ‘Tweedaagse voor jonge leraren: leraarschap in breder perspectief’, speciaal voor leraren met twee tot vijf jaar werkervaring.

16 – 09 – 19 Bekijk

Sinds het schooljaar 2018-2019 heeft Het Perron een leerlijn TL+. Het doel van de leerlijn is om TL-leerlingen niet alleen theoretisch, maar ook praktisch te scholen. Hoe ziet het curriculum eruit?

Bekijk

Na drie jaar samenwerken, brainstormen, experimenteren, leren, kennis delen en veranderen, maken we de balans op van het project Leerling 2020. Bekijk hier een overzicht met allerlei mooie producten, voorbeelden, inzichten en handige tools die zijn ontwikkeld.

Bekijk

Hoe zorg je dat TL-leerlingen zowel praktisch als theoretisch goed worden geschoold? Het Perron ontwikkelde een nieuwe leerlijn TL+ met bijbehorend curriculum. Maar hoe organiseer je dat?

Bekijk

In het nieuwe themamagazine ‘Samen werken’ delen scholen die meededen aan de leerlabs van Leerling 2020 hun praktijkvoorbeeld.

Bekijk

Drie jaar lang werkten scholen aan verbetering van het onderwijs in leerlabs van het project Leerling 2020. Hoe blikken deelnemers hierop terug?

Bekijk

De website van ons nieuwe programma Voortgezet Leren is live!

Bekijk

De projecten Leerling 2020, Maatwerk en Stap 2 zijn afgerond, maar krijgen een vervolg in het nieuwe programma: Voortgezet Leren.

Bekijk

De kerngroep van scholen die toe willen naar een andere vorm van examinering schrijft een positiestuk om hun visie uit te dragen. Wat is de stand van zaken?

14 – 02 – 19 Bekijk

Het project Leerling 2020 is in december 2018 afgelopen. Drie jaar lang werkten scholen aan meer onderwijs op maat voor leerlingen. Maar: in 2019 komt een vervolg!

15 – 01 – 19 Bekijk

Docenten uit de innovatiewerkgroepen van Leerling 2020 deden ervaring op met de methodiek design thinking. Wat vonden ze ervan? Lees hoe de methode ook de weg naar het klaslokaal heeft gevonden.

01 – 12 – 18 Bekijk

Het afgelopen jaar werkte Schoolinfo samen met ISK-docenten en experts van ITTa aan een leerlijn alfabetisering voor nieuwkomersonderwijs. Deze leerlijn inclusief bijbehorend lesmateriaal is nu beschikbaar.

29 – 10 – 18 Bekijk

Omdat de scholen BC Broekhin locatie Reuver en locatie Swalmen met krimp te maken hebben, betrekken ze samen een oude fabriek. Een ideale kans om nieuwe dingen uit te proberen.

26 – 10 – 18 Bekijk

Op 19 november 2018 organiseert Schoolinfo in het Spoorwegmuseum in Utrecht het jaarlijks Docentencongres over maatwerk voor leerlingen.

Bekijk

Scholen uit het voortgezet onderwijs worden uitgenodigd om mee te doen aan de Nationale Museumweek 2019 met een pop-up museum.

30 – 08 – 18 Bekijk

“De traditionele lesroosters op middelbare scholen verdwijnen”, schrijft het AD. In het artikel wordt verwezen naar het onderzoek dat Schoolinfo in het kader van Leerling 2020 heeft laten doen.

19 – 06 – 18 Bekijk

De innovatiewerkgroepen van Leerling 2020 maken gebruik van design thinking om tot nieuwe, relevante oplossingen te komen. Lees hoe de methodiek in de praktijk werkt.

18 – 06 – 18 Bekijk