“Laten we alles uit de kast halen, zeker voor examenleerlingen”

“Ik heb ervaren dat lesvideo’s zorgen voor betere leerresultaten. Leerlingen kunnen ze net zo vaak bekijken als voor hen nodig is. Ze kunnen de uitleg stilzetten en terugspoelen. En wanneer leerlingen de video’s voor de les kijken, kan ik tijdens ons contactmoment meer de diepte in.”

Docent aardrijkskunde Roy Helmerhorst maakt wekelijks inhoudelijke video’s op zijn YouTube-kanaal voor zijn leerlingen. Met het eindexamen in zicht zet hij nu een (digitale) stap extra. “Examenleerlingen mogen niet de dupe worden van deze situatie.” Hier deelt hij zijn tips.

Examentraining op YouTube

Woensdag 18 maart, 19.25 uur: Roy zit klaar in zijn woonkamer in Houten. Normaal gesproken geeft hij les op het Anna van Rijn College in Nieuwegein. Maar normaal is de situatie nu niet. Over vijf minuten geeft hij ‘live’ examentraining op YouTube. “Examenleerlingen zitten behoorlijk in de stress. Zij worden het hardst geraakt door de huidige situatie. Ik vind dat leraren alles uit de kast mogen halen om hen te helpen.” Ervaring met zo’n ‘livestream’ heeft Roy nog niet. Wel gebruikt hij al veel social media bij zijn lessen. Zo maakt hij elke week inhoudelijke video’s voor op zijn YouTube-kanaal. Leerlingen bekijken die video’s voorafgaand aan de les of voor een toets.

Lesvideo’s juist in coronatijd waardevol

“Ik heb ervaren dat lesvideo’s zorgen voor betere leerresultaten. Leerlingen kunnen ze net zo vaak bekijken als voor hen nodig is. Ze kunnen de uitleg stilzetten en terugspoelen. En wanneer leerlingen de video’s voor de les kijken, kan ik tijdens ons contactmoment meer de diepte in.” Juist nu de contactmomenten schaarser zijn, is dat een grote toegevoegde waarde, vindt Roy.

Leerling Klasiena: “TOP! Dit was heeeeeeel nuttig”

‘Kies een manier die bij je past’

Roy steekt veel tijd in het maken van zijn lesvideo’s: gemiddeld is hij drie avonden bezig voor één video. “Ik teken ook zelf animaties en film grappige begin- en eindpresentaties. Die monteer ik aan elkaar met Adobe Première tot één lesvideo. De video’s worden daardoor toffer voor leerlingen. De afwisseling houdt ze bij de les. En omdat leerlingen ze leuk vinden, motiveert het ze om te kijken.” Hij haalt veel plezier uit het maken van de video’s. “Dat zie je terug op beeld. Maar zo uitgebreid als ik het doe, hoeft het natuurlijk niet.” Roy’s tip: kies vooral een videovorm die bij je past. Ga niet met je hoofd in beeld als je dat niet fijn vindt. Want als jij niet comfortabel bent, wordt de video snel ongemakkelijk. Dat merken leerlingen. “Het inspreken van een PowerPoint kan ook al heel goed werken! Dat kost qua tijd niet veel meer dan je normale uitlegtijd.”

Leerling Guus: “Meneer, plz laat ff zien hoe moessons en passaten werken”

Toch ook spannend

Ondanks zijn ervaring voor de camera, is de livestream ook voor Roy spannend. “Iedereen kan meekijken, ook leerlingen en collega’s van andere scholen. Ze kunnen ook live vragen stellen via de chat. Dus dan kan het ook zomaar een vraag zijn die ik niet heb voorbereid.” Hij kan zich voorstellen dat collega’s kunnen twijfelen of ze wel online les willen geven. “Live gaan is niet de enige manier. Vragen beantwoorden door het antwoord uit te schrijven, kan ook. Of bedenk een raadsel, waardoor je leerlingen uitdaagt zelf te zoeken naar antwoorden.” Wil je toch video gebruiken en vind je tekenen leuk? “Dan kan je de uitleg ook illustreren met eenvoudige tekeningen, zonder dat je zelf in beeld gaat.”

Iedere woensdagavond

Zolang de school dicht blijft, organiseert Roy iedere woensdagavond een livestream voor examenleerlingen aardrijkskunde. Per avond focust hij op examenstof van een ander niveau, is het plan. Afgelopen week havo, komende woensdag vwo en de woensdag daarna vmbo-tl. Hij beantwoordt in één uur zoveel mogelijk vragen van leerlingen. Die vragen krijgt hij binnen via Instagram. Via dat kanaal is hij bereikbaar voor vragen van leerlingen. “Maar als ik merk dat leerlingen behoefte hebben aan meer live contactmomenten, kan dat ook vaker.”

Leerling Myrthe: “Ik kom de 25e nog gezellig de livestream van vwo kijken, heb de 26e m’n tentamen!”

 Gezonde spanning

Roy’s gezonde spanning blijkt tijdens de eerste livestream nergens voor nodig. Gemakkelijk beantwoordt hij de vragen van de leerlingen. De meeste leerlingen komen uit zijn eigen examenklassen. “Leuk dat je er bent, Casper!”, roept Roy in de camera. Een leerling met de nickname ‘TheNizarator’ vraagt via de chat naast de livestream extra uitleg over de Lorenz-curve: “Hoe krommer de rug, hoe ongelijker toch?”

Video’s delen via YouTube

Om (live) video te kunnen uitzenden, moet je eerst bij YouTube een aantal dingen instellen. Vervolgens kan je video’s uploaden en livestreamen. Omdat Roy al een eigen YouTube-kanaal heeft, kon hij deze stappen overslaan. “Ik heb ook een goede microfoon en een tekentablet om illustraties te tekenen, maar dat is zeker niet noodzakelijk. Je kan ook de microfoon gebruiken van de oortjes die horen bij je telefoon.”


Zelf video’s maken?

Screencast-o-matic is een webapplicatie voor het opnemen van ‘screencasts’: een opname van jouw computerscherm, alle handelingen die je daar doet, plus (als je wilt) jouw webcam. Weten hoe het werkt? Bekijk de kickstarter.


Tips voor het maken van lesvideo’s

Foto: Roy achter zijn microfoon en camera

Deel dit artikel: