“Ik denk dat wij de leerling cijferverslaafd hebben gemaakt”
Toen Anke in 2009 bij het Liemers College begon, startte ze met cijferloos lesgeven in klas 3 vwo. De leerlingen reageerden juichend toen Anke meedeelde dat ze geen cijfers zou geven. Ze vertelde dat er wel meer van hen werd verwacht. Dat wekte de interesse van de leerlingen waardoor het gesprek werd geopend; waarom leer je iets? Hoe leer je iets en wat heb je nodig om beter te worden? Normaal belandt een slecht gemaakte toets in een laatje en ga je door naar een volgend onderdeel. Nu werden leerlingen uitgedaagd om zelf na te denken over hun leerproces in plaats van passief in de les te zitten. Wat betekent dit nu voor de leerlingen? En wat vraagt dit van de docent? Luister in deze podcast naar de ervaringen én de praktische tips van Anke.
Je kunt de podcast hier beluisteren of via de bekende kanalen:
Heb je vragen aan Anke over dit onderwerp? Dat kan! Stel je vraag op Edualdo.nl en Anke beantwoordt daar jouw vraag.
In deze podcast verwijst Anke naar verschillende bronnen waar ze haar inspiratie en kennis vandaan haalt. Deze hebben we hier voor je op een rij gezet:
- Cijfers geven werkt niet door Dylan William
- Toetsrevolutie Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs (pdf) door Dominique Sluijsmans & René Kneyber
- Groeimindset door Carol Dweck (video)
- Film The Classroom Experiment
- Prikbordtool Lino
Elke maand
‘Nablijven met …’ is een maandelijkse podcast met inspirerende gasten uit het onderwijs over onderwijsinnovatie. De podcast wordt geproduceerd door Schoolinfo, in het kader van Voortgezet Leren. Ga naar alle podcasts van Voortgezet Leren.