Dit keer blijven we na met Dominique Sluijsmans, onderwijskundige en gespecialiseerd in toetsing en beoordeling. Dominique vraagt al jaren aandacht voor toetsing als gereedschap om te leren. Ze deed dat onder andere met haar boek Toetsrevolutie (met mede-auteur René Kneyber). Ze schreef ook mee aan Wijze Lessen, uitgeroepen tot onderwijsboek van het jaar (beide boeken zijn gratis via de link als pdf te downloaden).
Er komt steeds meer aandacht voor formatieve toetsing in ons onderwijs. Dat is voor een groot deel aan Dominique te danken. Is formatieve toetsing iets waar we in deze tijd van afstandsonderwijs wat aan hebben? En wanneer valt iets nu precies onder de noemer ‘formatief’? Die vragen en meer beantwoorden we in deze aflevering: Nablijven met … Dominique Sluijsmans.
Je kunt de podcast hier beluisteren of via de bekende kanalen:
Meer podcasts
‘Nablijven met …’ is een maandelijkse podcast met inspirerende gasten uit het onderwijs over onderwijsinnovatie. Ga naar alle podcasts van Ruimte voor Leren.
Shownotes
Harry Fletcher Wood – Responsive Teaching
Dylan Wiliam – Formative Assessment
Craig Barton – Maths
Toetsrevolutie
Wijze Lessen 12 bouwstenen voor effectieve didactiek
Daisy Christodoulou – Making Good Progress
Dominique Sluijsmans