Kennis delen over ‘Flexibilisering van het onderwijs’

Datum: 7 juni 2019
Tijd: 9.30 uur tot 12.00 uur
Locatie: volgt
Voor wie: schoolleiders

Aanmelden

Hoe kun je flexibele leerwegen bieden én maatwerk bij de toetsmomenten, terwijl wet- en regelgeving vastliggen? En wat kun je doen om het aantal zittenblijvers terug te dringen en welke visie ambieer je voor de lange termijn om zittenblijven te voorkomen? Denk mee over deze onderwerpen in het leernetwerk ‘Flexibilisering van het onderwijs’, onderdeel van het programma Voortgezet Leren.

In het leernetwerk verken je samen met collega’s het thema flexibilisering van het onderwijs aan de hand van jouw ambities en kansen in wet- en regelgeving. Je leert met en van collega-scholen aan de hand van de leervraag van jouw school.

Wat is een leernetwerk?

Een leernetwerk biedt schoolleiders de ruimte om in een informele sfeer uitdagingen, dilemma’s, kennis en ervaringen over specifieke vraagstukken met elkaar delen. Tijdens de leernetwerken zorgen procesbegeleiders voor verbinding van de theorie met de praktijk, dat er gewerkt wordt met opdrachten gekoppeld aan de eigen leervraag en leveren experts een bijdrage. Zo ontwikkel je nieuwe inzichten, oplossingen en/of werkwijzen en biedt het leernetwerk ondersteuning bij het werken aan de eigen leervraag. Deelnemers breiden daarnaast hun (sociale) netwerk verder uit.

Voor wie?

De leernetwerken zijn voor schoolleiders of teamleiders, in combinatie met een andere persoon vanuit de school. Je deelt met elkaar informatie over specifieke vraagstukken, uitdagingen en dilemma’s, waarbij je gefaciliteerd wordt door een procesbegeleider en een digitaal platform, zodat je kennis en ervaringen tussentijds met elkaar kunt delen.

Datum en locatie

Een leernetwerk bestaat uit een reeks van vijf bijeenkomsten in 2019, inclusief de startbijeenkomst op 7 juni 2019 (locatie wordt zo spoedig mogelijk bekend gemaakt). De tijdstippen en locaties van de overige bijeenkomsten zijn in overleg met de deelnemers.

Inzet

Aanmelden

Via het inschrijfformulier.