Vraag aan meerdere personen de definitie van eigenaarschap en de kans is groot dat ze allemaal een ander antwoord geven. Tijdens deze masterclass draait het geheel om dit thema. Wat is eigenaarschap? Welke rol heeft het in de verschillende lagen van de school? Hoe maak je een leerling eigenaar van zijn of haar leerproces? En als je dit doet, wat voor invloed heeft dat op de rol van de docent? Ook kijken we naar hoe jij als schoolleider meer ruimte aan het eigenaarschap van docenten kan geven en welke invloed dat weer heeft op jouw rol als schoolleider. Deze masterclass is onderdeel van het programma Voortgezet Leren.
Onder leiding van dagvoorzitter Benjamin van Wijngaarden van Schoolinfo start deze masterclass met een inspirerende, inhoudelijke lezing van Els van Osch van Zin in Onderwijs. Van Osch is al meer dan 40 jaar actief in het onderwijs en heeft daarbinnen vele functies vervuld: docent, schoolleider, directeur en adviseur. Samen met de deelnemers diept Van Osch het concept eigenaarschap uit en probeert ze uit te vinden wat eigenaarschap is. Daarnaast bekijkt zij hoe eigenaarschap zich verhoudt tot leiderschap.
De tweede spreker is Martie Slooter, tevens jarenlang actief in het onderwijs en auteur van o.a. ‘De zes rollen van de leraar’. Zij bekijkt met de deelnemers wat er gebeurt wanneer leerlingen eigenaar worden van hun leerproces en welke invloed dat heeft op de klassituatie en het docentgedrag. Na een gezamenlijk buffet sluiten we de bijeenkomst af met een interactief (panel)debat met beide sprekers en een schoolleider.
Datum en locatie
Donderdag 6 juni 2019, kantoor VO-raad/Schoolinfo, Aidadreef 4, Utrecht
Programma
15.30 uur – 16.00 uur: Inloop
16.00 uur – 16.45 uur: Inhoudelijke en theoretische lezing Els van Osch
16.45 uur – 17.30 uur: Toegepaste lezing Martie Slooter
17.30 uur – 18.15 uur: Buffet en panelgesprek
18.15 uur – 18.30 uur: Afsluiting
Voor wie
Bestuurders en schoolleiders (waaronder team- en afdelingsleiders).
Kosten
Er worden geen kosten in rekening gebracht.
Aanmelden
Via het aanmeldformulier.