Op RSG Wolfsbos merkten teamleiders dat de schoolcultuur niet meer aansloot op de onderwijswaarden die de school belangrijk vindt. De school koos Schoolinfo om een programma op te stellen waarbij de docenten in gesprek met elkaar gingen over deze waarden.
Er is een groot tekort aan academisch geschoolde docenten. Stichting Trainees in onderwijs biedt daarom afgestudeerde academici een traineeship aan van twee jaar. Ze vroegen Schoolinfo om een bijdrage aan het programma te leveren.
Scholen zijn op zoek naar manieren om het schoolexamen op schooleigen wijze in te vullen. Hoe geef je het schoolexamen op jouw school op zo’n manier vorm dat het aansluit bij de onderwijsvisie van jouw school?
Op de Amsterdamse scholen het Hyperion Lyceum en het Gerrit van der Veen College ontstond het idee om ‘geflipt leren leren’ toe te passen en zelf educatieve filmpjes te maken. Maar hoe pak je dat aan? Schoolinfo stelde een training samen.
Het Scala College wilde inzicht krijgen in effecten van de onderwijsontwikkeling op hun school. Hiervoor speelden teamleiders en docenten het spel School in Beweging. Wat leverde dit de school op?
Op 9 en 10 januari organiseert Schoolinfo de ‘Tweedaagse voor jonge leraren: leraarschap in breder perspectief’, speciaal voor leraren met twee tot vijf jaar werkervaring.
Op het Udens College volgden twaalf docenten die leiding geven aan veranderteams, samen een Veranderkrachttraject op maat. “Dit is een vliegwiel voor ontwikkeling.”
Sinds het schooljaar 2018-2019 heeft Het Perron een leerlijn TL+. Het doel van de leerlijn is om TL-leerlingen niet alleen theoretisch, maar ook praktisch te scholen. Hoe ziet het curriculum eruit?
Havo 5-leerlingen van het Valuascollege in Venlo organiseerden een eigen pop-upmuseum met het thema ‘water’. Hoe gingen ze te werk?
Hoe zorg je dat TL-leerlingen zowel praktisch als theoretisch goed worden geschoold? Het Perron ontwikkelde een nieuwe leerlijn TL+ met bijbehorend curriculum. Maar hoe organiseer je dat?
Op maandag 8 april vond de Conferentie 10-14 Onderwijs plaats in het Muntgebouw in Utrecht. Schoolinfo organiseerde deze conferentie namens de Kwartiermakers 10-14. Lees het verslag van de dag en bekijk de video.
Schoolinfo ondersteunt drie vo-scholen na de overgang naar één nieuw bestuur: Stichting VO Zeeuws-Vlaanderen.
Schoolinfo ondersteunt het Netwerk 10-14 Onderwijs, onder meer door het organiseren van bijeenkomsten en conferenties.
De kerngroep van scholen die toe willen naar een andere vorm van examinering schrijft een positiestuk om hun visie uit te dragen. Wat is de stand van zaken?
Schoolinfo organiseerde voor PLEION de workshopdag ‘Eigenaarschap’. Bijna 100 docenten en schoolleiders én 68 leerlingen van de 14 scholen kwamen samen in Utrecht.
Ook dit jaar organiseerde Schoolinfo de iScholenDag, het jaarlijkse evenement voor docenten en schoolleiders van de iScholenGroep. Lees hoe dit eruit zag.
Het afgelopen jaar werkte Schoolinfo samen met ISK-docenten en experts van ITTa aan een leerlijn alfabetisering voor nieuwkomersonderwijs. Deze leerlijn inclusief bijbehorend lesmateriaal is nu beschikbaar.
Omdat de scholen BC Broekhin locatie Reuver en locatie Swalmen met krimp te maken hebben, betrekken ze samen een oude fabriek. Een ideale kans om nieuwe dingen uit te proberen.
Schoolinfo organiseerde een ict-inspiratiemiddag voor ruim 800 medewerkers van het bestuur van VO-Haaglanden.
Schoolinfo organiseerde voor leerlingen en ouders van het Isendoorn College een bijeenkomst over de toekomst van het onderwijs.
De innovatiewerkgroepen van Leerling 2020 maken gebruik van design thinking om tot nieuwe, relevante oplossingen te komen. Lees hoe de methodiek in de praktijk werkt.
Schoolinfo organiseerde een bijeenkomst over samenwerkingen tussen onderwijs en wetenschap. Een van de uitkomsten: het opzetten van ‘fieldlabs’.
Er zijn aanvragen vanuit de hele wereld voor het bordspel ‘We Own The School’. Wat is het en hoe kun je het bestellen?
Schoolinfo organiseerde een bijeenkomst voor leerlingen en ouders op het Isendoorn College. Maar liefst dertig leerlingen en zo’n honderd ouders dachten na over de toekomst van het onderwijs.
Stichting Carmelcollege zette twee leerlabs op naar het model van Leerling 2020 met ondersteuning van Schoolinfo. Wat is het voordeel van een eigen leerlab en waar moet je rekening mee houden?
Tijdens de Nationale Museumweek worden er verschillende pop-up musea in vo-scholen ingericht door scholieren. Schoolinfo heeft de Museumvereniging in contact gebracht met enkele van deze scholen.
Schoolinfo organiseerde een mini-symposium SE-CE omdat een aantal scholen aangaf dat zij graag toe willen naar een andere vorm van examens.
Uit onderzoek van Leerling 2020 blijkt dat scholen in het voortgezet onderwijs ambitieus zijn als het gaat om gepersonaliseerd leren.
Schoolinfo werkt samen met ISK-docenten, LOWAN en ITTA aan een leerlijn alfabetisering voor nieuwkomersonderwijs.
In opdracht van Stichting VO Haaglanden organiseerde Schoolinfo de Inspiratiedag ICT op het Segbroek College in Den Haag. Een geslaagde middag met ruim 800 docenten en schoolleiders.
Schoolinfo organiseerde een ISK-netwerkbijeenkomst voor docenten in het nieuwkomersonderwijs met als doel het onderlinge contact tussen hen te bevorderen.
De bijeenkomst van Schoolleiders voor de Toekomst stond in het teken van de dialoog tussen schoolleiders en leerlingen en omdenken.
Ruim 50 leerlingen hebben tijdens een creatieve middag georganiseerd door Schoolinfo ideeën uitgewerkt over het onderwijs van de toekomst. Bekijk de video.
Scholen nemen initiatief om het onderwijs nog verder te ontwikkelen. Hoe geven scholen deze ontwikkeling vorm en waar lopen zij tegenaan? Bekijk de animatie over onderwijsontwikkeling.
Schoolinfo kijkt met plezier terug op de iScholenDag 2017 in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort. Schoolinfo organiseerde het evenement.
Schoolinfo begeleidde en ondersteunde het bestuur van Carmel bij de opstart van hun eigen leerlabs.
Schoolinfo bracht de Museumvereniging in contact met vo-scholen voor de inrichting van de verschillende pop-up musea tijdens de Nationale Museumweek.
Schoolinfo ondersteunt de iScholenGroep met de coördinatie van het netwerk. Ook organiseert Schoolinfo de iScholendag.
De groep ‘Schoolleiders voor de toekomst’ streeft naar een nieuw ‘ecosysteem’ voor educatie. Samen kijken ze naar het onderwijs van morgen. “We willen onderwijs dat er toe doet, door te doen.”
Om ervoor te zorgen dat je schoolorganisatie een lerende organisatie is en blijft, is het essentieel dat iedereen binnen de organisatie zich blijft ontwikkelen. Hoe geef je als school invulling aan ontwikkeltijd?
Welke structuren om innovatie in het onderwijs te stimuleren kunnen lerarenopleidingen bij andere instellingen ‘afkijken’? Schoolinfo sprak bestuurders en stuitte op vijf mogelijke systeemveranderingen.