Voetbalstadion Galgenwaard was het decor van de tweede landelijke bijeenkomst van Schoolleiders voor de Toekomst. Centraal op het programma stonden: de dialoog tussen schoolleiders en leerlingen, omdenken met spreker Berthold Gunster en actiepunten formuleren.
Bekijk de video
Actiepunten
Leerlingen en schoolleiders dachten in groepjes na over wat ze op school zouden kunnen veranderen om leerlingen meer regie over hun eigen leerproces te geven. Aan het einde van de dag schreven schoolleiders actiepunten op die ze morgen, over drie maanden en over een jaar gingen uitvoeren. Enkele actiepunten van schoolleiders waren: āMeer praktijk in het onderwijsproces brengen.ā En: āMet name leerlingen, maar ook ouders, betrekken bij de vernieuwing. Zij kunnen als aanjager dienen.ā
Tekenworkshop
Terwijl de schoolleiders in gesprek gingen met spreker Berthold Gunster over omdenken op school, kregen de leerlingen een tekenworkshop om hun ultieme leermoment te visualiseren. Deze tekeningen werden na afloop opgehangen om te bespreken. Schoolleiders namen daar diverse dingen uit mee: āDat leerlingen goed kunnen verwoorden wat er goed gaat en wat er ontbreekt. Ze willen meer sport, meer autonomie, meer keuzevrijheid en meer serieus genomen worden. Al die elementen onderschrijf ik van harte.ā En: āDat toetsen zoals we die kennen eigenlijk echt niet meer kunnen en dat we ze meer moeten betrekken bij besluitvoeringen en processen.ā
Leerlingen in beweging
Ook leerlingen gingen geĆÆnspireerd en gemotiveerd naar huis. Zo gaan een aantal leerlingen op een studiemiddag van de docenten een presentatie geven over deze bijeenkomst om draagvlak te creĆ«ren voor verandering. Een ander groepje gaat met de directeur om de tafel zitten. Het motiveren van klasgenoten werd ook genoemd: āOm elkaar te helpen en van elkaars fouten te leren.ā
Download de visualisatie met belangrijke themaās van leerlingen.
Bekijk ook de focuspunten van Schoolleiders voor de Toekomst.