De Feedbackwijzer

Hoe ga jij om met feedback aan je leerlingen of van je collega’s en wat zijn hierin jouw uitdagingen? De innovatiewerkgroep ‘feedback’ van Leerling 2020 maakte hiervoor een feedbackwijzer, inclusief test.

Opbouwende feedback

Feedback betekent het terugkoppelen van de effecten van iemands gedrag en houding. Met opbouwende feedback kun je elkaar verder helpen. In de klas wordt feedback steeds meer gebruikt om leerlingen inzicht te geven in hun leerproces. Maar ook in het contact met collega’s is het waardevol om samen te reflecteren op elkaars gedrag.

Feedbacktest

De test duurt ongeveer twintig minuten en bestaat uit twaalf situaties. Deze situaties bestaan uit gebeurtenissen die je als docent kunt meemaken. Per situatie kies je het antwoord dat het beste bij je past. Na de test krijg je te zien welke feedbackkleur het meest van toepassing is en ontdek je handige werkvormen en tools passend bij jouw kleur.

Naar de feedbackwijzer

Feedbackcultuur

Wil je feedback geven en ontvangen breder toepassen op school? Of is er nog helemaal geen sprake van een feedbackcultuur en vraag je je af hoe je ermee aan de slag kunt gaan? Bekijk dan ook de tips bij ‘Ga aan de slag’ in de feedbackwijzer.

Delen

Ga naar www.leerling2020.nl/feedbackwijzer. Doe de test en vind (achtergrond)informatie, ‘good practices’ en tips. Wil je jouw ideeën, ‘good practices’, tips en trucs over feedback met anderen delen? Mail ze naar info@schoolinfo.nl.

Design thinking

De innovatiewerkgroepen van Leerling 2020 maakten gebruik van de methodiek van design thinking om tot nieuwe, relevante oplossingen te komen die een positieve impact hebben op vo-scholen en de sector. Lees hoe design thinking in de praktijk werkt.

Meer lezen over feedback